آموزش ساخت کوتاه کننده لینک ساده با ۱۰ خط PHP

shorter url tuts - آموزش ساخت کوتاه کننده لینک ساده با ۱۰ خط PHP

آموزش ساخت کوتاه کننده لینک ، امروز قصد کردم یه مشکل خیلی آسون رو خیلی راحت حل کنم! یه آموزش واسه ساخت یه کوتاه کننده لینک URL با کمی php ، هدف من انجام کار با کمترین کدنویسی است خوب حالا باید بدونیم که کوتاه کننده لینک به چه دردی می خوره ؟! البته قبل از توضیح بگم آخر آموزش ، این اسکریپت ساده رو هم واسه دانلود قرار دادم که کار شما رو خیلی راحت تر میکنه!

با انجام این کار شما مي توانيد لينک هاي بلند خود را کوتاه کرده و در همه جا به اشتراک بگذاريد. به عنوان مثال لينک کوتاه شده سايت گوگل address.ir/G20 مي باشد که با وارد کردن آن در مروگرتان به سايت گوگل هدايت خواهيد شد.

خوب شروع کنیم.

ساخت فایل links.ini

داخل فایل به عنوان مثال:

google	= https://www.google.com/
fb	= https://www.facebook.com/

لینک کوتاه در سمت چپ و آدرس اصلی و طولانی آن در سمت راست.

داخل فایل index.php

$links = parse_ini_file('links.ini');

if(isset($_GET['l']) && array_key_exists($_GET['l'], $links)){
    header('Location: ' . $links[$_GET['l']]);
}
else{
    header('HTTP/1.0 404 Not Found');
    echo 'Unknown link.';
}

 خوب این اسکریپت در واقع آدرس رو با  $_GET['l'] دریافت و به http://example.com/index.php?l=google  تبدیل میکنه البته هنوز این آدرس خیلی کوتاه نیست و البته کار نمی کنه ! پس صبر کنید هنوز ما میتونیم هنوز این آدرس رو خیلی زیباتر و کوتاه تر کنیم و البته کامل تر کنیم ،چطوری؟! خوب باید واسه این کار داخل فایل .htaccess که از هاست قابل دسترسی است کد های زیر رو اضافه کنیم که دیگه کارمون تموم شه.

RewriteEngine On

RewriteCond $1 !^(index.php)
RewriteRule ^(.*)$ index.php?l=$1 [L]

 این فایل نیز باید در همان پوشه ای که دوفایل قبلی هست،وجود داشته باشه . کدهای بالا درون اون قرار بگیره برای بهتر شدن ادرس می توانید این سه فایل رو داخل یه پوشه در هاست خود قرار بدید مثلا پوشه ای به نام “l” در همان روت اصلی هاست که بعد آدرس ها هم به شکل زیر باشه اینطوری: http://example.com/l/google راستی فراموش کردم بگم که کد های فایل .htaccess به این خاطره که از حلقه بینهایت جلوگیری کنی و فایل links.ini توسط مرورگر فایل دسترسی باشه.

خب این آموزش هم تموم شد امیدوارم که از این آموزش خوشتون اومده باشه اگه مشکلی هم داشتین در خدمتم.

2.4/5 - (5 امتیاز)