آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

change wordpress domain - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

انتقال وردپرس به دامنه جدید ؟ آیا می خواهید سایت وردپرسی خود را به یک دامنه جدید منتقل کنید؟ ممکن است شما هم به دلایل مختلف خواسته باشید سایت وردپرسی خود را به یک دامنه جدید انتقال دهید. درصورتی که با شیوه انتقال سایت به دامنه دیگر آشنا نباشید ممکن است صدمات جبران ناپذیری متحمل شوید.

اما خبر خوب این است که با آموزش و راهنمایی که در ادامه آماده کرده ایم، امکان انتقال کل وب سایت به یک URL یا دامنه جدید را برای شما آسان کرده ایم. در این پست، ما راهنمای گام به گام نحوه انتقال سایت به دامنه دیگر را شرح داده ایم تا با خیالی راحت بتوانید سایت خود را به دامنه جدید منتقل کنید.

  • نتیجه آموزش: انتقال آسان وبسایت به یک دامنه جدید

فهرست مقاله:

  1. دلایل انتقال وردپرس به دامنه جدید
  2. آماده سازی برای انتقال سایت وردپرس به دامنه جدید
  3.     دسترسی و ابزارهای مورد نیاز
  4. مراحل انتقال سایت وردپرس به دامنه جدید
  5.     1- افزونه BackupBuddy را در سایت وردپرسی خود نصب کنید
  6.     2- با BackupBuddy یک نسخه پشتیبان کامل تهیه کنید
  7.     3- فایل ImportBuddy را بارگیری کنید
  8.     4- یک پایگاه داده جدید و کاربر پایگاه داده از cPanel ایجاد کنید
  9.     5- فایل فشرده پشتیبان و پرونده ImportBuddy را در فهرست جدید بارگذاری کنید
  10.     6- برای پایان دادن به حرکت، مراحل ImportBuddy را طی کنید
  11. جمع بندی

 

دلایل انتقال وردپرس به دامنه جدید

انتقال وردپرس به دامنه جدید می تواند به دلایل مختلفی انجام شود. در ادامه به چند دلیل انتقال سایت به دامنه جدید اشاره کرده ایم که این آموزش هر یک از آن ها را پوشش می دهد.
prof1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت
  • یک نام دامنه جدید خریداری کرده اید – شاید بالاخره نام دامنه ای که همیشه انتظارش را داشتید در دسترس قرار گرفته باشد تا سایت خود را به دامنه جدید و مورد علاقه خود منتقل کنید.
  • انتقال سایت محلی به URL زنده – اغلب توسعه دهندگان وب سایت ها در یک سرور جداگانه یا به صورت محلی سایت ها را آماده می کنند تا زمانی که طراحی سایت کامل شود. در نهایت سایت محلی باید به دامنه اصلی منتقل شود.
  • انتقال از یک زیر دامنه رایگان به دامنه اصلی – شاید وب سایت شما در ابتدا با استفاده از یک سرویس رایگان در قالب زیر دامنه راه اندازی شده باشد که اکنون آماده انتقال به دامنه سطح بالای خود هستید.
  • مالکیت یک وب سایت تغییر کرده است – شاید شما شرکت یا وبلاگ خود را فروخته باشید و مالک جدید بخواهد URL سایت را به یک دامنه جدید منتقل کند.

آماده سازی برای انتقال وردپرس به دامنه جدید

برای رسیدن به اهداف آموزشی این مقاله، از یک مثال واقعی برای انتقال به یک دامنه جدید استفاده شده است.
توجه: فرایند انتقال سایت به دامنه دیگر نیاز به کمی دانش فنی در مورد ساختار فایل های وب سایت و پایگاه داده های MySQL دارد. با این حال ما در کنار شما هستیم تا قدم به قدم با یک مثال واقعی روش انتقال سایت به دامنه دیگر را انجام دهیم.

دسترسی و ابزارهای مورد نیاز

برای انتقال وب سایت خود به دامنه جدید، باید به پرونده های وب سایت خود و همچنین چند ابزار برای سریع و آسان شدن فرآیند انتقال، دسترسی داشته باشید. بنابراین قبل از آنکه ادامه آموزش را دنبال کنید، پیشنهاد می کنیم دسترسی های لازم رو انجام داده و سپس با آموزش همراه شوید.
دسترسی به پرونده های موجود در سرور وب سایت شما – باید به پرونده های موجود در حساب میزبانی وب سایت خود دسترسی داشته باشید. می توانید با نام کاربری و رمز عبود در Cpanel و یا Directadmin و ورود به بخش File Management به پرونده های حساب میزبانی خود دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید با استفاده از sFTP / FTP به سرور وب سایت خود دسترسی ایجاد کنید.
دسترسی به حساب میزبانی دامنه جدید – دامنه جدید خود را در کجا میزبانی خواهید کرد؟ باید به حساب میزبانی سایت جدید خود دسترسی داشته باشید.
ایجاد یک پایگاه داده جدید MySQL برای دامنه جدید- برای دامنه جدید خود لازم است یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید.
نصب افزونه پیشتیبان گیری BackupBuddy وردپرس – در این پست کل روند انتقال سایت وردپرس از یک دامنه به دامنه دیگر با استفاده از افزونه BackupBuddy’s انجام می شود. استفاده از افزونه  پشتیبان گیری BackupBuddy سریعترین راه برای انتقال سایت وردپرس است.

خب پس اگر دسترسی های لازم رو انجام دادید و ابزارهای لازم رو تهیه کردید، مراحل انتقال سایت به یک دامنه جدید رو شروع می کنیم.

مراحل انتقال وردپرس به دامنه جدید

به بخش مراحل انتقال سایت وردپرسی به دامنه جدید وارد شدیم. در ادامه هر یک از مراحل رو با جزئیات کامل شرح خواهیم داد.

1- افزونه انتقال سایت وردپرس BackupBuddy را نصب و فعال سازی کنید

برای شروع ابتدا افزونه انتقال سایت وردپرس BackupBuddy رو نصب کرده و فعال سازی کنید.

توجه: افزونه انتقال سایت وردپرس BackupBuddy در مخزن وردپرس وجود نداشته و برای نصب این افزونه لازم است از توسعه دهنده اصلی آن یعنی سایت ithemes.com تهیه کنید. همچنین قیمت این افزونه با توجه به هزینه آن ممکن است مناسب کاربران ایرانی نباشد.

اما ما به شما توصیه می کنیم از مارکت های ایرانی که افزونه BackupBuddy رو با مبالغ خیلی کمتر به فروش گذاشته اند استفاده کنید.

پس از تهیه افزونه و نصب در وردپرس از پیشخوان وردپرس BackupBuddy رو انتخاب کنید. واز بخش Quick Setup افزونه، تنظیمات لازم رو مانند وارد کردن ایمیل، تعیین محل ذخیره سازی بک آب، ایجاد پاسورد و… انجام داده و ذخیره سازی کنید.

 

backupbuddy quick setup 1024x694 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

2- با BackupBuddy یک نسخه پشتیبان کامل تهیه کنید

پس از ذخیره سازی تنظیمات اولیه حالا وقت آن است از سایتی که می خواهید به یک دامنه جدید منتقل کنید، یک نسخه پشتیبان کامل تهیه کنید. برای این کار به سادگی هر چه تمام کافی است که از بخش پیشخوان وردپرس مانند تصویر زیر به BackupBuddy>> Backups وارد شوید.

و سپس از صفحه بک آب، Complete Backup رو انتخاب کنید تا به طور کامل از سایت وردپرسی شما نسخه پشتیبان(بک آب) تهیه گردد.

 

backupbuddy complete backup 1024x586 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

پس از تکمیل نسخه پشتیبان، فایل zip نسخه پشتیبان را بارگیری کنید. فایل zip را بارگیری کرده و در رایانه خود ذخیره کنید. (این پرونده را از حالت فشرده خارج نکنید)

 

download backup file 1024x590 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

3- فایل ImportBuddy را بارگیری کنید

در مرحله بعدی باید فایل importbuddy.php رو که مربوط به افزونه انتقال سایت وردپرس BackupBuddy است بارگیری کنید. این فایل در خود افزونه وجود داشته و فرایند انتقال سایت به یک دامنه جدید رو برای شما بسیار آسان می کند. برای بارگیری فایل باید دوباره به بخش BackupBuddy>> Backups بروید و گزینه بارگیری را از بالا سمت راست منوی ImportBuddy مشاهده خواهید کرد.

 

ImportBuddy backupbuddy 1024x244 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

رمز ورود ImportBuddy خود را تأیید کنید. در پنجره ای که ظاهر می شود، باید رمز عبور خود را وارد کنید و یا خالی بگذارید تا از رمز عبور ImportBuddy که هنگام نصب اولین نسخه BackupBuddy تنظیم کرده اید استفاده شود. این رمز ورود از آنجا مهم است که اسکریپت ImportBuddy را از دسترسی غیر مجاز جلوگیری می کند. بر روی دکمه ok کلیک کنید تا بارگیری شروع شود.

 

importbuddy php 1024x419 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

4- یک پایگاه داده جدید و کاربر پایگاه داده از cPanel ایجاد کنید

در قسمت بعدی فرآیند لازم است که به cPanel حساب میزبانی که سایت در آن میزبانی می شود دسترسی داشته باشید.

یک سایت وردپرس اساساً بدون پایگاه داده کار نخواهد کرد، به همین دلیل است که ما در اینجا یک پایگاه داده جدید ایجاد می کنیم. این پایگاه داده به نسخه جدید سایت “منتقل شده” وردپرس متصل خواهد شد. نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبوری را که در این بخش ایجاد کرده اید کپی کنید تا بعداً در فرآیند انتقال ImportBuddy استفاده شود.

وارد حساب میزبانی خود شوید. طبق تصویر زیر ما به حساب میزبانی خود در cPanel دسترسی پیدا کرده ایم.

 

login cpanel - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

از cPanel، نماد MySQL Database Wizard را در لیست پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

 

MYSQL Database Wizard - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

MySQL Database Wizard مراحل بعدی را به شما راهنمایی می کند. ابتدا برای نام پایگاه داده جدید خود یک نام اضافه کنید و روی “next step” کلیک کنید.

 

database wizardpng 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

در مرحله بعد، یک کاربر(User) پایگاه داده اضافه کنید. پس طبق تصویر زیر در بخش username یک نام کاربری برای پایگاه داده ایجاد کنید. سپس پس از انتخاب رمز عبور قوی بر روی دکمه «Create User» کلیک کنید تا به صفحه بعد وارد شوید.

برای ایجاد یک رمز عبور قوی از Password Generator استفاده کنید. فراموش نکنید که نام کاربری و رمز عبوری را که در اینجا ایجاد کرده اید با استفاده از سرویسی مانند LastPass یا در یک مکان امن کپی کنید.

 

mysquel user - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

صفحه بعدی کاربر جدید ایجاد شده را به پایگاه داده اضافه می کند. روی کادر انتخابی”ALL PRIVILEGES” کلیک کنید و سپس “next step” را کلیک کنید.

 

mysquel wizard all privileges - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

پس کلیک بر روی صفحه next step، در نهایی ایجاد پایگاه داده جدید و کاربر جدید تأیید میشود که به معنای ایجاد موفقیت آمیز پایگاه داده و کاربر جدید است. (نام پایگاه داده، کاربر پایگاه داده و رمز عبور را در یک مکان امن کپی کنید)

 

5- فایل نسخه پشتیبان و پرونده ImportBuddy را در فهرست جدید بارگذاری کنید

در مراحل قبل فایل نسخه پشتیبان و پرونده ImportBuddy رو بارگیری و ذخیره کردیم. حال در این بخش این فایل zip پشتیبان و پرونده ImportBuddy را در فهرست سایت جدید(منتقل شده) بارگذاری می کنیم. پس برای بارگزاری فایل ها طبق تصویر زیر در سی پنل به بخش file maneger وارد شوید. در واقع، فایل منجر بخشی است که در آن تمامی فایل های سایت شما نگهداری میشود. تمام پرونده هایی که سایت وردپرس را اجرا می کنند در این پوشه (فهرست) قرار دارند.

برای این مرحله می توانید از دسترسی FTP به سرور یا File Manager در cPanel خود استفاده کنید. همچنین از قبل باید برای بارگذاری (یا حذف) پرونده ها در سرور خود دسترسی داشته باشید. که اکثرا این دسترسی ها هنگام تهیه هاست برای شما فعال شده است. در نتیجه بدون هیچ مشکلی می توانید فایل های خود را بارگزاری کنید.

cpanel filemaneger - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

در صفحه بعدی، از فهرست ابتدا public_html رو انتخاب کنید. سپس باید در این مسیر فایل نسخه پشتیبان و ImportBuddy رو در یک پوشه جدید بارگزاری کنید. توجه: اکثر ارائه دهندگان هاستینگ وقتی نام دامنه را به حساب میزبانی خود اضافه می کنید، به طور خودکار فهرست را تنظیم و پوشه نام دامنه جدید را ایجاد می کنند.

 

wordpress directory - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

مهم: قبل از بارگذاری فایل پشتیبان zip و فایل importbuddy.php، این پوشه باید خالی باشد. اگر پرونده هایی در این پوشه وجود دارد آنها را حذف کنید تا یک پوشه خالی داشته باشید.

 

empty wordpress directory - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

فایل importbuddy.php و فایل zip پشتیبان را در این پوشه خالی بارگذاری کنید. برای بارگزاری فایل ها مانند تصویر زیر از عملکرد Upload در File Manager در اینجا استفاده کنید. سپس با کلیک بر روی browse و انتخاب (نسخه پشتیبان + فایل importbuddy.php) فایل ها را بارگزاری کنید.

 

upload files to cpanel - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

پس از بارگذاری فایل importbuddy.php و پرونده zip نسخه پشتیبان در پوشه باید به این شکل باشد.

 

6- برای پایان دادن به فرایند، مراحل ImportBuddy را طی کنید

در آخرین بخش از انتقال سایت به یک دامنه جدید لازم است فایل ImportBuddy را اجرا و تنظیمات آن را انجام دهید. تا فرایند انتقال کامل شود. ابتدا باید فایل ImportBuddy را که در سرور سایت بارگزاری کرده اید را اجرا کنید.

مرحله 1

برای اجرا این فایل طبق نمونه زیر به جای mywpsite.com نام سایت خود را جایگزین کرده و در مرورگر خود وارد کنید، تا فایل ImportBuddy اجرا شود.

  • http://mywpsite.com/importbuddy.php

بعد از اجرای فایل، اولین صفحه ImportBuddy را مشاهده خواهید کرد. رمز ورود خود را وارد کنید (یا گذرواژه ای که هنگام راه اندازی BackupBuddy تنظیم کرده اید) و سپس روی دکمه “Authoriticate” (تایید اعتبار) کلیک کنید.

 

importbuddy step 1 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

مرحله 2

در مرحله بعدی فرآیند ImportBuddy، ابتدا بررسی کنید که فایل پشتیبان انتخاب شده باشد (به طور پیش فرض انجام می شود). روی دکمه “Restore Backup” کلیک کنید تا نسخه پشتیبان بازیابی شود.

 

importbuddy step 1 backups - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

مرحله 3

در صفحه بعد، تنظیمات پایگاه داده خود را در بخش “New Database” وارد کنید. این بخش شامل نام پایگاه داده، کاربر پایگاه داده و رمز ورود پایگاه داده است. که در مراحل قبل ایجاد کرده اید. صفحه شما باید به این شکل باشد. روی دکمه “Next Step” کلیک کنید.

 

importbuddy step 3 database - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

مرحله 4

در مرحله بعدی و در ادامه از شما خواسته می شود URL جدید خود را تأیید کنید. پس با تایید آدرس دامنه جدید در بخش New URL بر روی دکمه “Next Step” کلیک کنید و به مرحله بعدی وارد شوید.

 

importbuddy step 5 - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

مرحله 5 (پایان)

با کلیک بر روی URL سایت، بررسی کنید که آیا دامنه جدید به درستی کار می کند. سپس روی دکمه “Finish Cleanup” کلیک کنید. تا مراحل انتقال سایت به یک دامنه جدید به پایان برسد.

 

Screen Shot 2016 07 11 at 5.17.07 PM - آموزش انتقال وردپرس به دامنه جدید | تغییر دامنه سایت

 

تبریک میگوییم! اگر مراحل بالا را به درستی انجام داده اید، سایت وردپرس شما اکنون به دامنه جدید منتقل شده است.

جمع بندی

در آموزش امروز به نحوه انتقال یک سایت وردپرسی به یک دامنه جدید پرداخته شد. روش ها و افزونه های مختلفی برای انتقال سایت وردپرسی به یک دامنه جدید وجود دارد. در آموزش امروز با یک روش جدید با استفاده از افزونه پشتیبان گیری BackupBuddy این فرایند انجام شد.

همانطور که مطلع هستید، افزونه پشتیبان گیری معرفی شده در این مقاله در مخزن وردپرس وجود نداشته و باید از سایت اصلی توسعه دهنده این افزونه ithemes.com تهیه کنید. افزونه BackupBuddy به دلیل بالا بودن هزینه فعال سازی آن ممکن است مناسب خیلی از کاربران ایرانی نباشد.

اما ما به شما توصیه می کنیم برای تهیه افزونه BackupBuddy از مارکت های ایرانی استفاده کنید که علاوه بر کم هزینه تر بودن، خیلی راحت تر می توانید این افزونه را تهیه و در سایت وردپرسی خود نصب کنید.

آموزش ارائه شده در این مقاله کاربردی بوده و می توانید از آموزه های آن در فرایند انتقال سایت و یا پشتیبان گیری از سایت وردپرسی خود استفاده کنید. امیدواریم این آموزش مورد پسند شما کاربران پروان وب قرار گرفته باشد.

 


مطالب بیشتر در این حوزه

آموزش انتقال وردپرس از لوکال هاست به هاست و سرور اصلی

معرفی 3 افزونه پشتیبان گیری وردپرس کاملا رایگان (محبوب و قدرتمند)

5/5 - (1 امتیاز)